Metoda L. Mojžíšové

Metoda je založena na reflexním ovlivnění nervosvalového aparátu pánevního dna za použití pohybové léčby bederní páteře, křížové kosti, pánve, kostrče a svalů, které ovlivňují jejich vzájemnou polohu.

Metoda pomáhá řešit potíže s otěhotněním (některé druhy ženské funkční sterility) ale i jiné gynekologické problémy – nepravidelná nebo bolestivá menstruace, chybějící menstruace u mladých dívek, opakované potraty, bolest při pohlavním styku, anorgasmie (neschopnost dosáhnout orgasmu) dále inkontinenci moči (samovolný únik moči), bolesti zad, bolesti kostrče, bolesti hlavy u mužů zlepšit kvalitu spermií. Jako doplňková léčba se doporučuje i ženám podstupující umělé oplodnění.

Metoda L. Mojžíšové vychází z poznání, že při poruchách páteře dochází často k vychýlení kostrče a k rotaci pánve. Nejčastější příčinou je svalová nerovnováha, dysbalance. Svaly břicha, zad a hýždí jsou povolené, svaly dna pánevního přetížené.

Na těchto svalech jsou uloženy ženské pohlavní orgány. Zvýšeným napětím svalů pánevního dna dochází ke sníženému prokrvení v oblasti malé pánve. Méně krve znamená i méně kyslíku a živin pro orgány, které jsou v malé pánvi uložené. Funkce vejcovodů, dělohy a pochvy tak může být narušena (dysfunkce). K podobné situaci může dojít také u mužů, změna postavení chámovodů působí negativně na funkci varlat.

Vlivem úspěšného rehabilitačního postupu nastává úprava funkce a dochází k odstranění následků dysfunkčních změn, tedy funkční sterility.
Metoda je tvořena sérií cviků, které přetížené a zkrácené svaly uvolňují a oslabené svaly posilují. Kromě pravidelnosti cvičení je důležitá také správnost provedení cviků, proto je vhodné naučit se je pod vedením vyškoleného fyzioterapeuta.

Důležitá je spolupráce pacientky - musí 2x denně cvičit sestavu, kterou ji fyzioterapeut naučí a v průběhu léčby obměňuje. Dále dochází pacientka 1x za menstruační cyklus na kontrolu. Cvičení zaměřené na odstranění problémů s otěhotněním trvá zhruba 6 měsíců. Čím je žena starší, tím delší dobu potřebuje k tomu, aby léčba byla úspěšná. Úspěšnost této metody v tomto smyslu se uvádí 30 až 35 %. V roce 1990 byla metodika Ludmily Mojžíšové uznána ministerstvem zdravotnictví jako nová metoda léčbě funkční ženské sterility.